tutorial,tips kaitan.

Besar harapan saya tutorial yang saya hasilkan di sini tidak digunakan untuk mengaut keuntungan peribadi atau untuk tujuan diniagakan. Cukuplah hanya untuk kegunaan sendiri.


Mengait Bekas Air


Projek kali ni permintaan daripada seorang pengunjung blog saya. Dia minta saya ajarkan kait bekas air. Dan semenjak petang semalam saya usahakan, Alhamdulillah, berhasil juga. Pada saya kaitan yang saya gunakan amat mudah, asas bagi yang baru nak belajar mengait. Bekas air yang saya kait ni untuk saiz botol berisi 500ml air. Saya gunakan botol biasa je, rasanya semua orang boleh guna bekas air ni kalau guna botol biasa. Tengok gambar dulu





Peralatan kaitan
1.jarum kait 5.0mm
2.Benang kait nona/minlon- ikut suka warnanya
3.jarum jahit
4.botol air.

Untuk projek ni, kaitan yang digunakan adalah
1. ch- chain
2. slst- slip stitch
3. dc- double crochet
4. sc- single crochet

Jadi, mari mulakan,
Ch 5, slst untuk sambung dan terbentuklah gelung.




 1. ch 3 (termasuk benang di jarum selepas slst tadi, setiap permulaan langkah sama,anggap        ia 1 dc), dc 19. Jadi semuanya ada 20 dc, slst untuk sambung dengan dc 1.




2. ch 3 (sama macam atas), dc 1 dalam ch yang sama. dc 2 untuk setiap ch sampai ke ch yang     ke 20. Dengan itu akan ada 40 dc (20x2). Slst untuk sambung. Dalam projek ni dc ke 40             akan berada di ch sebelah ch 1, bukan berada dalam ch yang sama.






3. ch 6, tinggal 2 ch, 2 sc dalam ch yang sama, ulang sampai ada 12 ruang/gelung, dan ruang       yang ke 13 pula ch 3, dc 1( guna cara ini untuk ruang yang ke 13 sahaja untuk memudahkan       kaitan naik ke atas sehingga langkah ke 13.






4-13. ch 6, sc 2 dalam ruang/gelung di bawahnya, ingat selalu ruang ke 13 tu ch 3,dc 1. Ulang             sampai kelangkah 13, atau ikut tinggi yang dikehendaki.




14. sama seperti langkah 4-13,tapi untuk ruang ke 13 tu ch 6, slst untuk sambung kaitan. Dan          nak mula renda dah.



Sekiranya nak buat dua warna, untuk slsts nak mulakan langkah 14 tu perlu tukar warna benang, jadi kat sini perlu tahu teknik tukar warna benang. Kalau nak buat 1 warna saja pun boleh, tak jadi masalah.

15. ch 5 (anggap 1 dc), pusing, dc 9 dalam ruang yang sama. renda dikait dalam ruang yang           13 tadi. Penuhkan setiap ruang dengan 10 dc, slst untuk sambung.gunting benang.



(pusing)



Kenapa kena pusing? Sebabnya kalau tak pusing renda akan berada di kedudukan terbalik di sebelah atasnya, jadi kalau pusing rendanya di kedudukan yang betullah di ruang pertama. Dan bila pusing, kaitan akan berada dalam ruang yang sama, kalau tak pusing,anda akan mengait di ruang yang salah iaitu ruang kedua.

Tali pengikat
Guna 2 lembar benang, kembarkan dan ch 120. tarik benang panjang selepas ch terakhir dan gunting.siaplah. di sini saya ambil hujung benang dan kait je.



Kat sini pun ada teknik jugak. Kena tahu ambil hujung benang sebelah dalam. Yang baru belajar mengait tu mesti pening sebab susah nak jumpa benang dalam tu.Benang sebelah luar tu biasalah yang memang nampak. Saya sendiri pun kadang-kadang tersalah tarik juga yang dalam tu. Mengait menggunakan benang sebelah dalam untuk permulaan kaitan tu adalah cara terbaik sebab kita tak perlu ‘mengejar’ benang kerana boleh dikatakan buku benang adalah statik, tak banyak bergerak. Peningkan kalau benang bergolek-golek setiap kali mengait? Jadi, bolehlah belajar cari benang di sebelah dalam tu.

Teknik tukar benang


benang kedua (pink) disimpul dan berada dihujung jarum,sementara tu benang pertama (hijau) awal-awal lagilah di jarum.


tarik benang pink melepasi benang hijau dan bolehlah teruskan kaitan yang dikehendaki.

Tutorial bekas telur.

Assalamualaikum,dapat reka design baru yang mudah.Bolehlah saya kongsikan macam mana untuk membuat bekas telur untuk perkahwinan sesiapa saje yang anda suka.harap anda mencuba kerana ianya memang mudah.

Baiklah,untuk projek ini keperluannya adalah 
1.jarum kait saiz 3.5mm
2.benang kait jenama wina no 51 (putih) boleh warna apa-apa pun.
3.benang kait jenama wina no 39(biru pekat)

Kaitan yang akan digunakan ialah
1.ch
2.dc


mutu gambar tak berapa ok sebab mengait membelakangi cahaya.sudahnya gambar pun berbayanglah.
projek ini memerlukan kaitan mengundur/lawan arah.contohnya kait 5 dc,3 sc,2 dc.bila lawan arah ia akan menjadi kait 2dc,3sc,5dc.

jadi,mari kita mulakan
.

1)kait 5 ch,sambung.akan terhasil gelung kecil
2)kait 8 dc,pastikan dc 1-3 lebih rendah berbanding dc ke 4-8.
3)kait1 dtr (ini adalah penengah).maksud saya.kaitan ini akan dikait mengundur (rujuk langkah 2-akan kait dc 4-8,1-3)
akan ada 17 dc semuanya.


dalam gambar ni,dah pun siap satu pusingan.saya terlupa tandakan penengah.disini semuanya ada 17 dc.dah sampai hujung macam ni,seterusnya

4)kait 1 ch,pusing belakang,dalam setiap ch kait sc terus,hati-hati dengan penengah.kaitan ini di bahagian terbalik/belakang (kaitan sc berikutnya sama.dikait di bahagian belakang)


gambar ni saya dah berhenti kait sc sebelum penengah.benang pink tu adalah penanda penengah




5)kait 3 sc dalam ch penengah (sc ke 9-11)



lepas penengah kait terus sc,maknanya benang akan berada paling hujung.bagi anda yang masih baru dalam bidang ni,tandakan terus penengah untuk 3 sc tadi.tak perlu kira dari awal.dengan 3 sc tu dah tentu sc yang kedua adalah penengahnya,jadi tandakan dengan benang.
di sini akan ada 19 sc.



6)kait 3 ch,pusing belakang.
dalam gambar ini 3 ch tu berada paling kanan,dan kebiasaannya dianggap 1 dc untuk memudahkan pengiraan.di kiri pula adalah dc yang kedua.


7)kait 3 dc (ditambah dengan 3ch yang dianggap 1 dc,dah ada 4 dc).anggap dah ada 4 dc.


8)kait 2 dc dlm ch yang sama (di sini adalah dc yang ke 5-6)

9) berikutnya,kait 2 dc dlm ch yang sama (di sini adalah dc yang ke 7-8)
dalam gambar ni,jarum berada pada kedudukan dc ke 8


10) kait 1 tdr dalam 3 ch berikutnya (sudah ada 8dc+3tdr),dah ada 11 kaitan.
11)kait 3 tdr dalam ch penengah(kedudukan jarum dalam gambar ini adalah di tdr yang ke 3 dalam penengah).sekarang ada 14 kaitan.


selepas penengah,kait mengundur,maknanya

12)kait 1 dtr dalam 3 ch berikutnya (kaitan ke 17),2dc dalam 2 ch berikutnya(kaitan ke 21),1 dc dalam 4 ch berikutnya.di sini akan ada 25 kaitan semuanya (rujuk langkah 8-9).jarum berada di hujung benang.

saya tandakan kedua-dua jarum untuk tunjukkan bahagian dc yang di kait 2 dc dlm 1 ch.kalau anda perhatikan kedudukannya mengadap.itulah sebabnya perlu kait mengundur.



13)1 ch,pusing belakang.

tips:jarum kait besi saya tandakan di lubang kaitan.dari pengalaman saya,saya teragak-agak sama ada kaitan  bermula di situ atau tidak.sebenarnya lubang kaitan itu dianggap lubang kaitan pertama.kalau anda mengait dengan tips ini,biasanya kaitan di sini akan lebih lebar.yang sebetulnya,kaitan kedua mestilah mengabaikan lubang jarum kait besi itu.sekiranya anda tetap masukkan kaitan,maka akan lebih satu kaitan.selalunya masalah macam ni biasa berlaku kalau kita gunakan kaitan yang perlu pusing belakang.



14) kait 1 sc dalam 12 ch berikutnya,hati-hati dengan penengah



15) kait 3 sc dalam penengah (di sini dah pun ada 15 sc)
16)kait 1 sc untuk 12 ch berikutnya,kait mengundur (rujuk langkah no 14) 



dalam gambar ni,saya dah kait semua sc,ada 27 sc semuanya.dengan kedudukan benang di hujung





17)kait 3 ch,pusing belakang,tinggal 1 ch,1 sc,tinggal 1 ch, kait berulangan tulisan yang dihitamkan sampai ke hujung.






akan terhasil 13 renda.di hujung.simpul benang.potong hujungnya dalam 2 inci.dah pun siap.nak hasilkan bekas telur ni kena buat dua keping.bahagian untuk sambung kedua-dua belah bekas telur ni,belum saya ambil gambar.nak geledah benang dulu.

dah pun geledah benangnya.saya pilih warna  biru.

jadi,inilah dua keping bentuk hati yang akan kita cantum untuk hasilkan bekas telur.corak biru kait sama seperti corak putih,tapi tinggalkan renda.


 bentuk penuh biru belum sempurna sebab kena kait renda biru dalam renda putih.corak biru tu jangan potong benangnya untuk terus dicantum dengan corak putih..




18)kait 1 ch,pusing belakang.gambar ni kedudukan dah pusing ke belakang.
dengan kedudukan jarum tu..........................


cucuk jarum di renda pertama.
19)kait 1 sc untuk cantuman renda


20)kait 1 sc lagi.(ulang langkah 18-20 sampai ke hujung)ulangan hanya untuk kaitan sc sahaja.
dalam langkah no 17,saya nyatakan kena kait 3 ch untuk renda.perhatikan gambar ini,anggak kita berada di kedudukan ini,iaitu kait 1ch,kait 1 sc dalam renda putih,kait 1 ch,jadi jumlahnya sama dengan renda yang perlu ada 3 ch.


teruskan kait sampai ke hujung


inilah hasil setelah siap dikait.


semasa mencantumkan kedua-dua bahagian ini,saya dapat dua idea untuk memastikan bahagian bukaan lebih besar.

jarum yang saya tandakan adalah untuk panduan anda.boleh pilih mana yang sesuai untuk mulakan tangkai.bagi projek ini saya mulakan tangkai di jarum besi.saya anggap permulaan di jarum hijau kedudukan kaitan 1 sc adalah A dan di jarum besi  kaedah B.dalam gambar ini saya gunakan kaedah B.(kalau gunakan kaedah A seperti kedudukan jarum hijau tambahkan lagi 1 sc,kait 22 ch untuk tangkai,dan di ch hujung pastikan masukkan 2 sc untuk lebih tahan kaitannya)

dalam ruang jarum besi,kaitan akan diteruskan (untuk kaedah B)


21)kait 2 sc,


22)kait 20ch untuk tangkai,2sc dalam ruang yang ditanda dengan jarum besi
23)kait 1sc pada ch berikutnya untuk seimbangkan bentuk hati ini,siaplah.
tah sangka pula walaupu gunakan benang sama jenama,tapi warna berbeza,menjadikan bukaan bekas telur ni sempit.inilah hasi menggunakan kaedah B.


kaedah A pula hasilnya seperti gambar ni,lebih lebar.

                         

                                                                                   

 jadi,inilah hasil kedua-dua kaedah.yang ptih bahagian atas dua-dua gambar ni saya kait semalam,kaedah  B.saya cuba masukkan telur,ngam je.bukaannya lebar

hasil kedua,yang saya terangkan dalam tutorial ni bahadian bawah kedua-dua gambar.kaedah A,barulah bukaannya jadi lebar.kalau tak,jawabnya tak boleh letak telurlah.

rasanya bekas ni boleh juga masukan bunga kering wangi,tapi mungkin kena ikatlah,kot bersepah pulak

Selamat mencuba.kalau ada apa-apa pembetulan,pertanyaan taipkan di komen..




Tutorial sarung kotak tisu




Nak kongsikan kepada anda,untuk projek ni,gunakan benang jenama minlon dan nona sahaja.daripada pengalaman saya,benang wina agak kasar.nona lembut sikit dan minlon paling lembut.kalau guna benang nona untuk kedua-dua warna sama juga dengan benang wina,jari jadi sakit.kalau nona campur minlon tak jadi masalah,dan minlon campur minlon lagi bagus.dalam gambar ni,saya perhatikan (sbb ada lagi stok benang) warna pink tu benangnya lembut,macam benang minlon je.Tak jadi masalah masa kait.

keperluan
1.jarum kait saiz 1.25mm,3.5mm dan 4.0mm.boleh beli di sini
2.4 buku benang,warna ikut suka.(kat sini 3 buku pink,1 buku putih).
3.jarum jahit

Cara-caranya
1.ch 45+2,mulakan dc di ch ke 7 dari hook,*ch 2,dc* dan ulang*-* sehingga cukup 14 kotak gunakan     hanya kaitan dc dan ch,untuk.untuk naik ke atas ch 5,dc di atas dc baris pertama,teruskan ch 2,dc sampai habis.
setiap baris untuk buat kaitan ini akan berselang-seli,katakan baris pertama sebelah kiri adalah ch 5,jd baris kedua pula akan dc,dan begutulah seterusnya.sama juga yang di sebelah kanan.kaitan ini mesti dipusing sekiranya habis kaitan satu-satu baris,dan setelah pusing,boleh terus mengait.tapak untuk corak ini  adalah 14 kotak x 24 kotak,angkanya mesti genap dan bergantung kepada saiz jarum.asasnya,tapak mesti betul kiraan dan saiznya,jadi corak yang terhasil akan sepadan hasilnya.

2.di kedudukan jarum (bucu) setelah habis langkah 1, *sls dalam ch bucu, ch 2,2 dc (jd ss+ch 2 tu anggap 1 dc,maknanya dah ada 3 dc),ch 1,3 dc*.semua kaitan ni dikait dalam ch yang sama.tinggal  1 ch (tengok gambar no.2 di bawah,boleh nampak apa yang saya maksudkan tinggal tu.)dan ulang je*-* (ingat,sls tu untuk permulaan sahaja,kaitan berikutnya gantikan dengan dc dah).

peringatan,dah habis satu pusingan/keliling, untuk cantumkan kaitan akhir dengan ch 2 di langkah 1,kait sls di atas ch kedua dan di 2 dc berikutnya.dan dalam ruang ch 1 tulah nanti kena ulang semula langkah 1 tadi. 


dah siap tapak buat bahagian dindingnya pula,dinding tu istilah saya sendiri.setakat ni,corak ni je yang saya buat.akan datang mungkin corak lain.dah ada idea dalam kepala.kaitan yang digunakan adalah kaitan ch dan dc.


dari jarak dekat untuk melihat corak.ini bahagian sebelah terbalik/dalam.


bahagian dinding dah siap,buat pula bahagian atas tu,yang nampak macam jaring tu.di sini gunakan kaedah ch dan sc.dan untuk jaring termasuk renda,gunakan jarum saiz 3.5mm.

3.untuk jaring t guna jarum saiz 3.5 mm,.kait ch 8 dalam ruang ch 1 langkah sebelumnya.ulang sampai habis 1 pusingan.
4.jaring pusingan kedua dan berikutnya,*kait di stitch terakhir sebelum  8 sc langkah sebelumnya.kait 4 sc dalam ruang 8 sc langkah sebelumnya,kait 8 sc,slst dalam ruang 8 sc berikutnya* ulang sampai habis.
biasanya saya buat jaring ni 5 lapis.


5.guna jarum saiz 3.5 mm,kait ch 6 (anggap 1 hdc),kait 9 hdc dalam hdc dalam setiap ruang jaring sampai habis.maknanya setiap jaring ada 10 hdc.(saya buat 10 hdc tu nak beri kesan ombak sebab kaitan jaring tadi 8,jadi dah kait 10 hdc nampaklah aalunannya).
peringatan:berhati-hati untuk tentukan bahagian depan dan belakang kaitan,kalau leka,jadi terbalik.

langkah ni,saya gunakan hdc untuk beri kesan corak atau ombak apabila dijerut nanti.jadi,jaring bahagian atas sekali tu seperti yang anda boleh tengok,gunakan hdc.dc pun boleh.dc pada saya nampak kemas.saya gunakan hdc sebab kaitannya nampak kembang/terbuka.jadi corak yang terhasil nampak kembanglah.



inilah hasil setelah siap kait,jadi.........siaplah kaitan atas.


seterusnya,bahagian bawahnya  pun nak bagi renda juga.terpulanglah nak letak renda ke tak kat sini.sekali lagi gunakan ch untuk hasilkan seperti dalam gambar tu.

6.kait ch 6,slsts (biasanya saya kait,tinggal 1 petak/space.cthnya kait ch 6 di ruang pertama,tinggalkan ruang kedua,slsts di ruang ketiga,jadi 1,3,5,7,9.......... sampai habis)tapi kalau nak buat jaraj lagi lebar pun tak jadi masalah,cuma kena pandai tentukan berapa ch yang sesuai.


7.dah siap kait 6 ch tadi,kait 6 ch (anggap 1 hdc),kait 7 hdc (jadi setiap jaring ada 8 hdc).ualng sampai habis kaitannya.

siap pun renda bawah.nak lagi cantik,tarik benang panjang-panjang.renda ni kaedah sama dengan renda atas,hdc.


8. pas tu,nak bagi naik seri baju kotak tisu ni,pilihlah warna yang kontra dengan warna pertama.saya pilih warna putih.gunakan kaitan sc untuk benang putih tu sampai habis.i sc je dalam setiap kaitan.


9. bahagian renda bawahnya pun sama jugak,kait 1 sc dalam setiap kaitan.


tengok dari sudut lain plak


ini adalah bahagian-bahagian berasingan yang akan dicantum untuk menghasilkan sarung kotak tisu
gunakan jarum saiz4.0mm untuk kait tali pengikat dan bentuk bulat.bentuk bulat boleh tukar dengan bentuk apa-apa pun,kreatif.

tali pengikat
kait bersama-sama benang pink dan putih,kait 120 ch

bentuk bulat
kait 1 setiap warna (2lah jadinya)kait ch 5,sambung,kait 3ch(angap 1 dc),kait 19 dc.(jadi ada 20 dc semuanya)saya nasihatkan sambung sebelah dulu bentuk bulat tu.pas tu,masukkan berselang seli tali jerut tu di jaring (masukkan di bahagian hadapan,tengah-tengah).dan barulah sambung bentuk bilat sebelah lagi.



lebihan benang tu mesti dikemaskan untuk memberikan hasil yang lebih baik.jadi,jahit dibahagian belakang kaitan.


taraaa...........ni dia,siap dah.


dari bahagian depan.menggunakan 3 saiz jarum yang berbeza.saya sempat mengambil catatan masa untuk projek ini.anda berani???untuk siapkan sarung kotak tisu ni,kena peruntukkan masa selama kira-kira 6 jam.sempat juga saya siapkan,curi masa rehat dan cuti hujung minggu.


TUTORIAL POM-POM.

setelah sekian lama selepas tutorial di atas,dapatlah idea untuk dikongsi dengan anda semua.baiklah,sementara menunggu mesin jahit saya sejuk sebab dah sehari jahit baju raya,saya akan kongsikan dengan anda semua cara untuk membuat pom-pom,idea saya sendiri.hasil kerjasama natara saya dan suami (jurukamere tak terlatih)hehe.

Langkah 1
mula-mula,sediakan peralatan untuk membuat pom-pom.benang kait,jarum kait saiz apa-apa pun boleh(untuk dijadikan penarik tali pengikat jer) dan benang kait yg siap dipotong ikut kesesuaian yang akan dijadikan tali pengikat pom-pom.gambar kat atas ni ikutkan bukan langkah 1,mana peginya gambar tu ntahlah.tapi tak pe,kita teruskan...................

seperti dalam gambar ni saya gunakan jari sebagai alat untuk melilit benang.saya pernah gunakan pensil dan pembaris untuk mendapatkan pom-pom saiz kecil.bezanya semasa melilit,saya letakkan terus jarum kait,kalau tak, susah untuk masukkan jarum tu melepasi lilitan benang.saya pernah menggunakan kertas kotak untuk pom-pom semasa membuat bakul telur untuk perkahwinan saya.kalau pom-pom buat banyak,lunyai kertas tu.
baiklah,jadi benang yang ada tu,lilitkan pada jari.terpulang kepada kehendak masing-masing.yang ni saya buat 25 lilitan.

seterusnya,masukkan jarum kait dicelah jari dan sangkutkan benang untuk tali pengikat.tarik terus biar tali pengikat tu jadi macam dalam gambar di atas.tu dia orang kidal tarik jarum.............cangkuk jarum tu pula pastikan boleh menarik tali dengan baik.nak senang ,lawan arah jarum dan tali tu.

Langkah 2.


daripada tali tadi,anda boleh nampak ada dua bahagian,satu yang bergelung dan satu lagi hujung.jadi,masukkan hujung tali ke dalam gelung dan tarik untuk ketatkan pom-pom.dengan itu,lilitan benang pun bolehlah ditolak keluar perlahan-lahan dan lebihan benang boleh dipotong.nak pastikan selamat,panjangkan sikit hujung benang yang dipotong tadi.


Langkah 3

   
sekarang, hujung tali tadi boleh diikat.kebiasaannya,dalam kedudukan ini saya akan ikat sekali,tarik kuat-kuat,dan saya akan pusing pom-pom.maksud saya yang depan ke belakang dan sebaliknya,dan ikat sekali lagi.selalunya saya akan ikat 3-4 kali,balik-balikan.untuk yang terakhir,saya akan buat 2 ikatan.sekiranya anda mahu mengikat,sebagai contoh dalam gambar,ikat sekali sahaja,jangan lebih.sebab bila lebih dari satu ikatan ini akan jadi ikatan mati.kalau dah ikat mati,tapi longgar,pom-pom tak tahan lama.maaf ya,kaki pun masuk sekali tu,sori sori.

Langkah 4.


kini tibalah masanya untuk menggunting.pastikan kedudukan gunting di tengah-tengah benang untuk memastikan ukuran benang yang nak digunting adalah sama.sekali gunting banyak-banyaklah benang tu.saya biasanya akan gerakan gunting ke kiri dan kanan untuk pastikan kedudukannya ditengah-tengah. 








Langkah 5




Langkah 6.
                                                                                                        
ini hasil selepas trim.kalau nak lagi kecil dan nampak padat,pendekkan lagi benang tu.




jadi,inilah pom-pomnya.kalau mula-mula buat tak menjadi,jangan putus asa.yang saya alami yang pertama sekali buat memang tak ok.tapi bila saya buat penambahbaikan,yang seterusnya akan ok.setiap kali saya buat pom-pom memang yang pertama tu,anggap cuba-cuba.jadi, harapan saya agar anda mendapat sedikit info dari sini.sekian. 

TUTORIAL BUAT LABEL

semasa blogwalking, saya telah menemui cara untuk membuat label sendiri.jadi bagi yang berminat,jenguklah sini.tak sia malam-malam buta tengok blog orang.jadi,kalau anda memang dah berangan nak ada label sendiri,bolehlah mulakan langkah.saya sebenarnya dah lama berangan untuk miliki label sendiri.ek ele,macamlah bisnes juta-juta gitu.tapi pada saya kalau ada label tu,macam satu penghormatan besar untuk diri sendiri.satu lagi,buat sendiri jimatlah pulusnya.jadi,jangan tunggu lagi.ayuh,mulakan sekarang.     


TUTORIAL KAIT ABJAD PADA KOPIAH

baiklah ,kali ni saya nak kongsikan cara mengait abjad pula.bukan yang saya buat,tapi orang lain buat.saya sendiri dah lama berhajat nak buat.tapi setakat buat lakaran di atas keryas graf jelah.tak berganjak-ganjak lagi.jadi sesiapa nak tambahkan kemahiran mengait,buat abjad ni,bolehlah ke sini. selamat mencuba.


TIPS KAITAN


baiklah,bagi anda peminat-peminat crochet,pengait boleh jugak kot.......? ini adalah tips kaitan yang tetiba terlintas di fikiran saya semasa mengait tali biru tu.kaitan biru dan hijau tu sama saja.cuma kalau kait seperti hijau tu,tali akan memeri untuk beg,apalagi kalau isi barang banyak.silap2,kena simpul pula tali beg tu macam beg ni.

jadi penyelesaiannya mudah,buat macam biru tu.untuk biru tu,awal-awal lagi mesti tahu panjang tali yang dikehendaki sebab nak pastikan jumlah kaitan tu ngam.tali biru tu saya guna kaitan sc sebanyak 90 kali.sampai hujung pusing,kait lagi terus sampai 90 sc dan pusing.begitulah caranya.yang hijau tu pun sama saja kaitannya,tapi saya hanya gunakan 7 sc sahaja.bayangkan 7 sc pusing,7 sc pusing.penaaat weeeeiiiii.

jadi,apalagi,bolehlah cuba.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

14 ulasan:

RODIAH HAMID@IBRAHIM berkata...

wah..suka la kalernya..tq krn berkongsi..

raktamrittika berkata...

terima kasih.tak salah saya benang ni jenama minlon,nombor 52.

azlin berkata...

kak, dc dgn ch tu ape mksdnye ek?

azlin berkata...

nk tnye...ape maksud dc dgn ch ?

raktamrittika berkata...

salam azlin
dc tu adalah double crochet,dlm bm blh jd dua kali kait.ch tu pula chain atau pun tali air.kalau azlin nak tengok video macam mana nak buat dua-dua benda tu,tengok di youtube.akak paling suka video teresa.banyak benda-benda menarik daridia.x rugi tengok............
terima kasih kerana bertanya.

MamaDaniel berkata...

teringinnyer nak kait sarung kotak tisu tu... :D
thanks for sharing sis!

raktamrittika berkata...

ooo yeke?tak sangka ada orang berminat tu.boleh je kait t.lagi untung kait sendiri.bolehlah kembangkan hidung kalo dah siap.

raktamrittika berkata...

assalamualaikum semua.

ada tak sesiapa yang dah cuba buat projek seperti dalam tutorial saya kat atas ni?kalau ada,saya nak tahu apa hasilnya.

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Adoi..saya pening baca tutorial tu..tak paham..hehehe

raktamrittika berkata...

ooo,tutorial mana 1 ye?tak pe,perlahan-lahan.kalau sebutkan di mana bolehlah akak mudahkan ayatnya.apapun tq jenguk blog akak.

Tanpa Nama berkata...

Salam kak,
saya nak bertanya tentang pattern kotak tisu tu. camane yer akak jadikan dia bentuk seperti kotak ye?
pada bahagian bucu, ada penambahan chain ke?
saya cuba kait tapi jadi mendatar, tak jadi seperti bentuk kotak.. :(
akak kait elok jer jadi kotak naik ke atas..

:)

-anis-

raktamrittika berkata...

salam.maaf,lama tak buka blog,sibuk.untuk tapak biasanya akak kait chain 5 bagi setiap bucu.kalau untuk corak bahagian badan kebiasaannya akak masukkan 2 corak.macam yang akak kait selang seli pink dengan kuning susu tu setiap bucu akak kait 8 dc,tapi kotak2 yang bukan bucu akak kait 4 dc je.harap dapat membantu.

Dalila Yusof berkata...

sangat canti hasil kerja awak..saya pun tukang kait ..jemput singgah ke jualan booth kait di Puncak alam, Selangor pada 21-22 june 2014
Maklumat lanjut boleh dapat di sini...http://dalilayusof.blogspot.com/2014/06/crochet-booth-di-pusat-perdagangan-alam.html

raktamrittika berkata...

salam dalila.
lambat saya baca jemputan tu dan sayang sekali saya ke shah alam pada 27/6-1/7/2014 tanpa menjenguk blog.sibuk dengan kerja.bagus boleh kenal.minat sama.